Otkrijte tajne svog zdravlja: Internistički pregled koji mijenja život!

11/09/2023

Dobro došli u svijet interne medicine, gdje svaki pregled može biti ključ vašeg optimalnog zdravlja! S obzirom na brzinu modernog života, često zaboravljamo na važnost redovitih liječničkih pregleda. No, što ako vam kažem da je jedan internistički pregled sve što vam je potrebno kako biste otkrili tajne vašeg tijela? U današnjem blogu vodit ćemo vas kroz fascinantno putovanje interne medicine, objašnjavajući zašto je internistički pregled ne samo koristan, već i potencijalno životno mijenjajući. Uzmite trenutak za sebe i uronite u svijet zdravlja i prevencije s nama!

Što je internistički pregled?

Internistički pregled je jedan opširan zdravstveni pregled, kojem je cilj objasniti aktualne tegobe te pomoći u daljnjoj ciljanoj dijagnostici i njihovom liječenju. Često je potreban u sklopu prijeoperacijske obrade i kao preventivni pregled u sklopu sistematskih pregleda.

Internistički pregled se sastoji od uzimanja anamneze i kliničkog pregleda.

Anamneza je razgovor između specijalista interne medicine i pacijenta u kojem se s pomoću niza pitanja oblikuje slika o sadašnjim tegobama, operativnim zahvatima i bolestima koji su se javile kroz život. Također je važna i obiteljska povijest bolesti radi nasljednih bolesti i stanja koja mogu dovesti do ranijeg razvoja tegoba kod pacijenta. Pitanja obuhvaćaju životne navike, uzimanje lijekova,  postojanje alergija na lijekove ili kakve druge alergene te radnu anamnezu u smislu zanimanja i opisa radnog mjesta koja mogu biti uzrok zdravstvenih problema.

Klinički pregled obuhvaća mjerenje krvnog tlaka i srčanog pulsa, visine, tjelesne težine, uz izračun BMI (indeks tjelesne mase).  Sastoji se od nekoliko dijelova:

• Opservacija je vizualni pregled kože i vidljivih sluznica, koštano-mišićnog sustava i zglobova.
  • Auskultacija je slušanje, uz pomoć stetoskopa, plućnih zvukova i srčanih tonova te prisutnost peristaltike (zvukova) u trbuhu, postojanje vaskularnih šumova, nad arterijama na vratu i abdomena
  • Zatim slijedi perkusija (kuckanje) koje može pomoći u razlikovanju uvećanih organa u trbuhu, promjena na plućima
  • Palpacija je pregled pritiskom prstiju ruke, kojom se mogu naći povećani organi i tvorbe u trbuhu, lokalizirana bol, promjene limfnih čvorova i tvorbe po tijelu
  • EKG je pretraga na kojem se bilježi električna aktivnost srca, često u 12-vodova, koji su položajno raspoređeni po prsnom košu. Važna je za dijagnostiku poremećaja srčanog ritma, znakova slabije prokrvljenosti srčanog mišića (uključujući akutni koronarni sindromi, infarkt miokarda), promjene dimenzija srčanog mišića
  • Spirometrija je pretraga funkcije pluća kojom se mjere volumni kapaciteti pluća, znakovi poremećaja protoka kroz dišni sustav
  • Oksimetrija mjeri zasićenost kisika u perifernim krvnim žilama (jagodica prstiju ili uška), često dobar pokazatelj opskrbe tijela s kisikom

Nakon napravljene anamneze i kliničkog pregleda, zaključno slijede preporuke za moguću daljnju obradu i liječenje, prema dobivenim podacima.

Preventivni sistematski pregled

Preventivni sistematski pregled je ključna komponenta očuvanja zdravlja i rane identifikacije potencijalnih zdravstvenih problema te je zbog toga ključan internistički pregled. Ovaj sveobuhvatan pregled obično uključuje niz medicinskih testova, anamnezu, fizikalni pregled i savjetovanje s liječnikom. Cilj mu je ranom otkrivanju bolesti, često prije nego se simptomi jave, što omogućuje promptno liječenje i poboljšanje ishoda. Preventivni sistematski pregledi često se preporučuju za osobe svih dobnih skupina i služe kao važan alat u sprječavanju bolesti, promicanju zdravog načina života te pružanju informacija i edukacije pacijentima o njihovom zdravlju. Redoviti sistematski pregledi igraju ključnu ulogu u prevenciji i otkrivanju potencijalnih zdravstvenih problema.

Značajke i svrha pregleda

Internistički pregled igra ključnu ulogu u očuvanju zdravlja i prevenciji bolesti, pružajući pacijentima holistički pristup brizi o njihovom zdravlju.

Svrha internističkog pregleda je temeljita evaluacija pacijentovog općeg zdravstvenog stanja i identifikacija mogućih medicinskih problema. Ovaj pregled obuhvaća detaljno anamnezu, fizikalni pregled te dodatne dijagnostičke testove prema potrebi. Ključne značajke internističkog pregleda uključuju procjenu vitalnih znakova, provjeru simptoma i povijesti bolesti, pregled organa i sustava tijela, te planiranje daljnjeg liječenja i upućivanje na specijaliste prema potrebi.

Tko su internisti i koje bolesti liječe?

Internisti se u pravilu bave dijagnozom, liječenjem i upravljanjem širokim spektrom bolesti i medicinskih problema koji utječu na unutarnje organe i sustave tijela. Njihov pristup medicini je holistički, što znači da se usredotočuju na cjelokupno zdravlje pacijenta, a ne samo na pojedinačne organe ili simptome.

Internisti se bave različitim bolestima i stanjima:

1. Kardiovaskularne bolesti, kao što su visoki krvni tlak, srčane bolesti i bolesti krvnih žila.
  2. Endokrine bolesti, kao što su dijabetes, bolesti štitnjače i hormonalni poremećaji.
  3. Gastrointestinalne bolesti, uključujući bolesti probavnog trakta, jetre i gušterače.
  4. Infektivne bolesti, poput  upale pluća, crvenog vjetra..
  5. Reumatske bolesti, uključujući artritis.
  6. Bolesti bubrega.
  7. Respiratorne bolesti, kao što su astma i kronična opstruktivna plućna bolest (KOPB).
  8.  Hematološke bolesti, uključujući anemiju i bolesti krvi.
  9. Imunološke bolesti, kao što su sistemski lupus eritematosus.

Internisti su često prvi liječnici koje pacijenti posjećuju kada se suoče s neodređenim simptomima ili kroničnim bolestima, a njihova uloga je ključna u dijagnostici, liječenju i praćenju pacijenata kako bi se očuvalo i poboljšalo njihovo zdravlje. Osim toga, internisti često surađuju s drugim specijalistima kako bi osigurali sveobuhvatnu skrb pacijentima.

Razlika između internista i liječnika obiteljske medicine

Internisti i obiteljski liječnici su dva različita tipa liječnika, iako se njihove uloge preklapaju u mnogim područjima. Evo ključnih razlika između njih:

1. Specijalizacija:
  • Internist: Internisti su specijalisti za unutarnju medicinu. Fokusiraju se na dijagnozu i liječenje bolesti unutarnjih organa i sustava tijela, poput srca, pluća, bubrega i gastrointestinalnog trakta.
  • Obiteljski liječnik: Obiteljski liječnici su specijalisti za obiteljsku medicinu i usmjereni su na pružanje sveobuhvatne zdravstvene skrbi za pacijente svih dobnih skupina. Oni se bave širokim spektrom medicinskih problema, uključujući i unutarnje bolesti.
  1. Dijapazon pacijenata:
  • Internist: Internisti se  bave odraslim pacijentima, a njihova skrb može trajati tijekom cijelog odraslog života.
  • Obiteljski liječnik: Obiteljski liječnici pružaju zdravstvenu skrb svim članovima obitelji, uključujući djecu, adolescente i odrasle.
  1. Specifičnost bolesti:
  • Internist: Internisti su usmjereni na specifične unutarnje bolesti i često se bave složenim i kroničnim stanjima.
  • Obiteljski liječnik: Obiteljski liječnici su općenito orijentirani prema primarnoj i preventivnoj zdravstvenoj skrbi, a njihova praksa obuhvaća različite medicinske probleme.

U mnogim slučajevima, oba tipa liječnika surađuju kako bi pružili cjelovitu zdravstvenu skrb pacijentima. Važno je napomenuti da odabir između internista i obiteljskog liječnika ovisi o potrebama pacijenta i specifičnostima njihovih zdravstvenih problema.

Izbor pravog interniste: Kvalifikacije i iskustvo

Izbor pravog interniste temelji se na njihovim kvalifikacijama i iskustvu, a to je ključno za dobivanje najbolje zdravstvene skrbi. Iskustvo je također važno; internisti s dugogodišnjim iskustvom često donose dublje razumijevanje različitih medicinskih stanja. Proučavanje recenzija drugih pacijenata i konzultiranje s osobama iz vaše mreže može pružiti korisne uvide. Kvalificirani i iskusni internist će osigurati pravilnu dijagnozu, učinkovito liječenje i kontinuirano praćenje zdravstvenog stanja kako biste osigurali najbolju moguću zdravstvenu skrb.

Priprema za pregled

Priprema za internistički pregled važna je kako bi se osigurala točna dijagnoza i učinkovita briga o pacijentu. Prije pregleda, pacijenti trebaju pripremiti popis svojih simptoma, kroničnih bolesti i lijekova koje uzimaju. Također, važno je donijeti sve relevantne medicinske izvještaje i prethodne nalaze. Tijekom pregleda, budite spremni odgovarati na pitanja liječnika o svom zdravlju i povijesti bolesti. Ova priprema pomaže internistu da bolje razumije vaše zdravstveno stanje i pruži vam optimalnu zdravstvenu skrb.

Važnost preventivnih pregleda i ranog otkrivanja

Važnost preventivnih pregleda i ranog otkrivanja bolesti ne može se dovoljno naglasiti. Redoviti preventivni pregledi omogućuju rano prepoznavanje potencijalnih zdravstvenih problema prije nego što postanu ozbiljni ili simptomi postanu očiti. To omogućuje liječnicima da pruže odgovarajuće liječenje i upute za daljnje testove ili konzultacije s drugim specijalistima. Rano otkrivanje može značiti razliku između jednostavnog liječenja i složenih medicinskih postupaka. Osim toga, preventivni pregledi potiču pacijente na zdraviji način života, promovirajući prevenciju bolesti prije nego što se pojave. Investiranje u preventivnu skrb donosi koristi dugoročnog zdravlja i smanjuje troškove liječenja.

Kod preventivnih pregleda, samo dio ljudi dolazi na čisto preventivne preglede bez dosadašnjih zdravstvenih tegoba. Češće dolaze osobe koje imaju aktivne tegobe ili pogoršanje kroničnih bolesti, radi kontrole i dodatne obrade. Simptomi se često manifestiraju u prsima i trbuhu, uključujući poteškoće s disanjem, kašalj, bolove, žgaravicu, nadutost, probleme s probavom i mokrenjem te oticanje udova. Kronične bolesti, poput visokog krvnog tlaka, šećerne bolesti, visokih masnoća u krvi, problema sa štitnjačom i tegoba s mišićno-koštanim sustavom, često prevladavaju u općoj populaciji zbog sjedilačkog načina života i zahtjeva radnog okruženja.