POST COVID-19 SINDROM

Prošle su dvije godine od pojave akutne virusne bolesti uzrokovane koronavirusom SARS-CoV-2. U međuvremenu je došlo do pojave novih saznanja te je skovan novi termin u medicinskoj terminologiji: POST COVID SINDROM. Što je zapravo dugotrajni COVID i koji su njegovi simptomi?

Koji su najčešći COVID simptomi?

Osobe s pozitivnim nalazom testa na koronavirus mogu biti asimptomatične ili simptomatične. Asimptomatične osobe nemaju nikakve simptome, dok simptomatične osobe mogu razviti cijeli niz simptoma: od onih lakših pa sve do ozbiljnijih i težih simptoma. Neki od tih simptoma mogu biti dugotrajni (post COVID simptomi).

Najčešći simptomi koji se javljaju su: kašalj, povišena tjelesna temperatura, umor, glavobolja, bol u grlu i gubitak osjeta okusa i/ili mirisa. Simptom koji je od pojave infekcije izazvao najviše pozornosti je upravo potonji. Gubitak osjeta okusa i/ili mirisa može se javiti kod raznih bolesti, a kod infekcije COVID-19 posebno je interesantan jer se javlja unatoč izostaloj nosnoj opstrukciji. Ipak, kod većine pacijenata osjeti okusa i mirisa normaliziraju se unutar prva dva mjeseca od preboljenja.

Simptomi koji nisu toliko uobičajeni za infekciju koronavirusom, ali se mogu javiti su: bol u grlu, bolovi u mišićima i zglobovima, crvenilo očiju, glavobolja i probavne smetnje. Ako oboljeli primijete pojavu bolova u prsima, dezorijentiranost ili otežano disanje (gubitak daha) trebaju se obratiti liječniku.

Obično tri mjeseca od početka bolesti, kod određenog dijela pacijenata simptomi koronavirusa i dalje se mogu pojavljivati. U slučaju da traju barem dva mjeseca, a nemoguće ih je povezati nekom drugom dijagnozom, to su post COVID simptomi i govorimo o post COVID sindromu. Post COVID sindrom novi je termin u stručnoj medicinskoj literaturi, a javlja se u rasponu od 40 do 90 posto oboljelih. Karakteriziraju ga post COVID simptomi, tj. njihov skup. Najčešći post COVID simptomi su: poremećaj spavanja, promjene raspoloženja, zaostali suhi kašalj, osjećaj nedostatka zraka, osip, opća slabost i umor, gubitak apetita, otežano disanje, vrućica, probavne smetnje, tahikardija, trnci, bolovi u mišićima i zglobovima. Svi nabrojani simptomi uvelike sputavaju oboljele i njihovo svakodnevno funkcioniranje.

covid simptomi

Simptomi COVID-a kod djece

Većina djece ne suočava se s ozbiljnim simptomima ove bolesti i do potrebe za njihovom hospitalizacijom dolazi vrlo rijetko. Ipak, može se dogoditi da dođe do pojave post COVID sindroma. Post COVID simptomi koji se mogu javiti kod djece su: umor, slabost, poteškoće s disanjem, kašalj, glavobolja, bolovi u mišićima i povišena temperatura. Osim navedenih simptoma mogu se javiti i: poremećaj okusa i mirisa, vrtoglavica, anksioznost, povraćanje, probavne smetnje (proljev) i glavobolja.

Ako dijete počne odbijati hranu i piće, žali se na otežano disanje u mirovanju, ima produktivan kašalj i suhoću ustiju te se osjeća pospanije nego što je to uobičajeno, svakako je potrebno konzultirati se s liječnikom kako bi se odredili daljnji koraci u liječenju. Post COVID sindrom zahtijeva interdisciplinaran pristup u dijagnostici i liječenju. Samo liječenje prvenstveno je simptomatsko i oporavak je obično brz. Ipak, valja zadržati određenu dozu opreza i pomno pratiti djecu u fazi oporavka i nakon nje, s obzirom na to da još uvijek nisu poznate potencijalne dugoročne posljedice.

Posljedice infekcije korona virusom

Postoji oko 200 različitih tegoba s kojima se suočavaju pacijenti koji su preboljeli infekciju koronavirusom. Teškoće s disanjem, ispadanje kose, bolovi u mišićima i zglobovima, brza pojava zamora kod uobičajenih aktivnosti, problemi s pamćenjem i koncentracijom, kratkoća daha, bol u prsima, kašalj, emocionalne posljedice (loše raspoloženje, anksioznost, zaboravljivost) – samo su neke od tih tegoba.

Infekcija koronavirusom dovodi do pojačane sklonosti stvaranja krvnih ugrušaka, što kod dijela pacijenata dovodi do pojave plućne embolije ili pak moždanog udara. Infekcija koronavirusom može imati i druge dalekosežne posljedice, primjerice u vidu kronične respiratorne insuficijencije i plućne fibroze, a zabilježena je i pojava srčanih oštećenja. Spomenuli smo već emocionalne posljedice s kojima se suočava određeni broj pacijenata, a koje mogu uključivati poremećaje raspoloženja, nesanicu, anksioznost i zaboravljivost. Kod pacijenata koji razviju psihijatrijske i neurološke bolesti veće su šanse za moždani udar ili intrakranijska krvarenja.

Ako je osoba imala teži oblik infekcije, za očekivati je da će njihov oporavak biti dulji. Post COVID simptomi mogu potrajati još dobar dio vremena nakon preboljenja infekcije i narušavati kvalitetu života. Ponekad njihov intenzitet može biti toliki da uzrokuju ozbiljno smanjenje sposobnosti osoba za samostalno funkcioniranje, kao što su to mogle prije pojave bolesti.

Post COVID simptomi i njihov intenzitet mogu varirati od osobe do osobe. Mogu se mijenjati ili pak vraćati tijekom vremena. Oporavak je individualan, a iako je rizik od ponovne zaraze koronavirusom nakon oporavka smanjen, ne možemo govoriti da ne postoji. Ponovna zaraza je još moguća i važno je pridržavati se propisanih mjera za smanjivanje rizika od zaraze (učestala dezinfekcija ruku, držanje fizičke razdaljine, nošenje zaštitne maske).

Kako izgleda liječenje?

Mogućnosti liječenja post COVID sindroma vrlo su ograničene te zahtijevaju multidisciplinarni pristup. Trenutno se provode brojne studije s različitim dozama kortikosteroida u svrhu liječenja i zdravstvena zajednica polaže velike nade u uspjeh tih studija.

U slučaju da ste u radnom odnosu, zbog posljedica koje post COVID simptomi mogu izazvati te njihovog trajanja, nije isključeno da će vam biti potreban postupan povratak na posao. Kada je stanje takvo, nikako se ne preporučuje nagli povratak poslovnim i privatnim obavezama, kao ni tjelesnim aktivnostima. U suprotnom riskiramo potencijalno pogoršanje. Prilagodba bi trebala biti prilagođena pojedincu kako bi se njegovo zdravlje i dobrobit stavili u prvi plan.

Zapamtite: post COVID sindrom nije jedno stanje već ima nekoliko podtipova te je upravo iz tog razloga važan individualni pristup svakom pacijentu s post COVID sindromom.

Svatko tko je prebolio ovu infekciju ima različit osvrt na nju, stoga savjetujemo da se javite na pregled i samim time razjasnite i riješite svoje nedoumice i teškoće, kao što su:

• treba li se i kada cijepiti?
  • kakav mi je kapacitet pluća?
  • kako smanjiti ispadanje kose?
  • kako riješiti dermatološke probleme?
  • kako se riješiti anksioznosti i straha koji je možda prisutan još od same bolesti?
COVID liječenje

Oporavak nakon korone

U procesu oporavka važno je usredotočiti se na nadoknađivanje utrošenih zaliha vitamina i minerala, kao i polaganog nadoknađivanja izgubljene mišićne mase. Za taj proces esencijalna je zdrava i uravnotežena prehrana, praćena dostatnom hidratacijom i dodacima prehrani.

Zdrava i uravnotežena prehrana koja će pomoći da post COVID simptomi prođu što prije i da oporavak protekne u najboljem redu je ona koja nam osigurava adekvatan unos nutrijenata. Generalne nutricionističke prehrane idu u smjeru mediteranske prehrane, s obzirom na to da je riječ o prehrani temeljenoj na biljnoj hrani, visokokvalitetnih bjelančevinama i ekstra djevičanskom maslinovom ulju kao glavnom izvoru masti. Uz prehranu, važna je i hidratacija. Baš poput unosa hrane, i unos tekućine trebali bismo organizirati prema određenom rasporedu. Umjeren unos tekućine tijekom cijelog dana omogućuje da se tekućina bolje apsorbira, no što je to slučaj kod unosa velike količine tekućine odjednom. Preporuke za odgovarajuću hidrataciju su 30 mL/kg tjelesne mase, a kod osoba kod kojih su izraženi post COVID simptomi, tj. koje se bore s post COVID sindromom, preporuke su da se dnevni unos tekućine poveća, kroz konzumaciju vode, ne zaslađenih voćnih sokova, juhe i čaja.