POST COVID-19 SINDROM

SARS-COV 2 veoma je zarazan virus koji uzrokuje bolest COVID-19 koja je obilježila vrijeme u kojem živimo. Velika većina ljudi koji su preboljeli COVID-19 nema neke značajne posljedice, ali je i sve češći slučaj onih na kojima je bolest ostavila trag i dovela do komplikacija sveukupnog zdravlja. Post COVID-19 sindrom može se manifestirati na različite načine: od dermatoloških, psihijatrijskih te neuroloških problema, ali ipak u najvećem postotku ovo stanje vežemo uz probleme dišnog sustava.

Što u stvari predstavlja post COVID-19 sindrom?

Post COVID-19 sindrom novi je termin u stručnoj medicinskoj literaturi, a predstavlja skup simptoma koji se javlja ili zaostaje nakon preboljele COVID-19 infekcije, u fazi kada osoba više nije zarazna.

Studije pokazuju da je učestalost produženih simptoma infekcije u rasponu od 40 do 90 % bolesnika, ali interpretaciju rezultata ometaju nesustavne i kratkotrajne procjene, s velikim razlikama u odnosu na dob, težinu infekcije, praćenje i obilježja kliničke procjene.

Koji su najčešći post COVID-19 simptomi?

Najčešće je riječ o simptomima vezanim uz respiratorni sustav, poput zaostalog suhog kašlja, osjećaja nedostatka zraka i boli u prsima. Vrlo su česti i simptomi kroničnog umora, malaksalosti, gubitka apetita, dugotrajnog gubitka njuha i mirisa, glavobolje, osjećaja lupanja srca, nepodnošenja uobičajenih napora.

Simptomi vezani uz navedeni sindrom uznemiruju, onemogućuju svakodnevno funkcioniranje i traju tjednima. Sve je više podataka u literaturi da se post COVID sindrom može javiti i u bolesnika s blagim oblikom bolesti iako je značajno češći u bolesnika s najtežim manifestacijama COVID-19 infekcije.

covid simptomi

Posljedice infekcije korona virusom

Otkriveno je da postoji cijela kaskada procesa nakon SARS-COV 2 infekcija koje dovode do poremećaja mikrocirkulacije. SARS-COV 2 infekcija dovodi organizam u stanje pojačane koagulabilnosti, tj. stvaranja krvnih ugrušaka što u jednog dijela pacijenata rezultira nastankom plućne embolije ili moždanog udara, bilo u akutnoj fazi infekcije, bilo u post COVID razdoblju.

Upravo iz tog razloga u smjernicama za liječenje COVID-19 infekcije svi pacijenti na bolničkom liječenju moraju dobivati niskomolekularni heparin, a mnogim pacijentima na kućnom liječenju prevencija se provodi acetilsalicilnom kiselinom.

Najteži dio COVID-19 bolesnika razvija i dugotrajne posljedice u vidu kronične respiratorne insuficijencije i plućne fibroze (ožiljkavanja pluća) što predstavlja trajne i nepromjenjive posljedice koje bi mogle rezultirati porastom potrebe za transplantacijom pluća.

SARS-COV 2 virus može izravno uzrokovati srčana oštećenja, ali mnogo stručnjaka smatra kako do oštećenja najčešće dolazi zbog sistemskog upalnog stanja te oslobađanja upalnih molekula (citokina) u procesu tzv. citokinske oluje (engl. cytokine storm) koje onda oštećuju brojne organe pa tako i srce.

Bolesnici  koji su bolovali od težih oblika COVID-19 pod većim su rizikom od psihijatrijskih i neuroloških bolesti mjesecima nakon akutnog oblika COVID-19. Studije su pokazale da su kod tih bolesnika češća intrakranijska krvarenja, moždani udari, ali i razvoj anksioznosti, nesanice i poremećaja raspoloženja.

Također nakon preboljele COVID-19 infekcije često se javlja pojačano ispadanje kose te različiti osipi na koži koji se mogu ponavljati i smanjiti kvalitetu života.

Kako izgleda liječenje?

Mogućnosti liječenja post COVID-19 sindroma ograničene su i nedovoljno poznate. Kortikosteroidi koji se koriste i u liječenju aktivne faze COVID-19 infekcije mogu se u odabranim slučajevima koristiti i u post COVID-19 razdoblju u probranih pacijenata koji imaju znakove oštećenja plućne funkcije, patološki RTG ili CT pluća.

Brojne su studije u tijeku s različitim dozama kortikosteroida i od njihovih rezultata mnogo se očekuje. Provođenje plućne rehabilitacije u specijaliziranim centrima također je jedan od načina pomoći koji omogućuje bolju kvalitetu života i lakše svakodnevno funkcioniranje.

S obzirom na to da post COVID-19 sindrom može obuhvaćati sve organske sustave, liječenje i praćenje takvih bolesnika zahtijeva multidisciplinarni tim liječnika, nutricionista i psihologa koji mogu sveobuhvatnim pristupom ublažiti posljedice ove opake bolesti.

Prema svemu gore navedenom, od iznimne je važnosti provjeriti je li COVID-19 infekcija ostavila trag na vaš organizam.

Svatko tko je prebolio ovu infekciju ima različit osvrt na nju, stoga savjetujemo da se javite na pregled i samim time razjasnite i riješite svoje nedoumice i teškoće, kao što su:

• treba li se i kada cijepiti?
  • kakav mi je kapacitet pluća?
  • kako smanjiti ispadanje kose?
  • kako riješiti dermatološke probleme?
  • kako se riješiti anksioznosti i straha koji je možda prisutan još od same bolesti?
COVID liječenje