Kapilare i vene na nogama

02/17/2022

Cijeli krvožilni sustav predstavlja jedno kompleksno područje u kojem se kao učestali problem kod ljudi pojavljuje kronična venska insuficijencija. Radi se o skupu raznih simptoma koji započinju relativno rano i češće kod žena. Preduvjeti za razvoj kronične venske insuficijencije su sljedeći:

• genetska predispozicija (slabija venska stijenka i sklonost nastajanja proširenih vena)
  • uzimanje kontracepcije ili hormonalnog nadomjesnog liječenja kod žena u menopauzi
  • slabija fizička aktivnost
  • pušenje
  • debljina
  • dugotrajno sjedenje ili stajanje (uzrok najčešće sjedeći ili stajaći tip posla)
  • teža fizička opterećenja

Iz svega navedenog vidi se da postoje razni uzroci nastanka proširenih kapilara i vena na nogama te da uspješno liječenje također zahtjeva cjelovit pristup.

Koji su simptomi kronične venske insuficijencije?

Javlja se osjećaj težine i umora u nogama te ponekad grčeva tijekom noći, sve to uz slučaj da se na koži uopće ne vide nikakvi znaci venske bolesti. Kako bolest napreduje, na nogama se pojavljuju male površinske paučinaste, metličaste ispucale kapilare i vene. Nakon toga slijede i veće proširene vene, a napredovanjem bolesti dolazi do otoka nogu, osobito u periodu ljeta te tijekom dana. Između 25% i 50% odrasle populacije ima proširene vene (varikozitete) na nogama, od čega 5 % do 15% ima teški oblik bolesti. Najteže komplikacije kronične venske bolesti su kronične rane, što sama riječ govori da se radi o ranama koje teško i dugo cijele i znatno utječu na kvalitetu života takvog bolesnika. Kronične rane obično se vide kod osoba starije životne dobi.

Uklanjanje kapilara na nogama – sklerozacija kapilara

Uklanjanje kapilara na nogama može se uspješno provesti metodom sklerozacije.

Riječ je o metodi liječenja kod koje se direktno u kapilaru ili u manje vene uštrcava tvar koja ima cilj oštetiti unutarnju stijenku krvne žile kako bi naposljetku došlo do potpunog zatvaranja lumena te vene ili kapilare, odnosno takva tretirana krvna žila više nije vidljiva. Za ispucale kapilare te za vene manjih dimenzija, postupak davanja injekcije radi se pod vizualnom kontrolom. Kod većih krvnih žila provodi se sklerozacija pjenom, što označava postupak koji se radi pod kontrolom ultrazvuka kako bismo bili sigurni da je pjena na odgovarajućem (ciljanom) mjestu zapunila lumen tretirane krvne žile.

Za ispravni oblik terapije odlučuje se ovisno o kliničkoj slici te nalazu dopplera vena i arterija donjih udova. Važno je napomenuti da sklerozacijom ne liječimo uzroke nastanka proširenih vena te ne možemo spriječiti nastanak novih.

Postupak nakon tretmana sklerozacije

Nakon primjene sklerozantnog sredstva savjetuje se hodanje 20-ak minuta. Važno je nositi elastične kompresivne čarape ili elastične kompresivne zavoje. Zavoji ili čarape stavljaju se na noge prije ustajanja iz kreveta, a nose se cijelo vrijeme (osim noću) do sljedeće kontrole. Takva kompresivna terapija preduvjet je uspješnog liječenja sklerozacijom jer daje potporu mišićima i stijenkama krvnih žila, sprječava stazu, daje potporu limfnim krvnim žilama te smanjuje otok nogu.

Nekoliko dana prije i nakon sklerozacije ne preporučuje se uzimanje lijekova s acetilsalicilnom kiselinom kao niti ne-steroidna protuupalna sredstva.

Za razliku od kirurškog liječenja proširenih vena kod sklerozacije nije potrebna anestezija, lokalna ili opća te je time takva metoda elegantnija i jednostavnija za pacijenta.

Što su i kako nastaju vene na nogama?

Kod osoba koje imaju izražene i proširene vene na nogama uvijek je važno prvo napraviti doppler vena, odnosno ultrazvučni pregled kojim se utvrđuje u kakvom su stanju vene i unutarnje strukture (zalisci). Funkcija zalizaka u krvnim žilama (venama) je da sprječavaju povrat krvi tako što se zatvaraju nakon što propuste krv koja venama teče prema srcu. Ako se oni opuste i njihova funkcija više nije adekvatna, dolazi do povratka odnosno refluksa krvi natrag prema venama u noge i posljedičnog širenja istih te nastanka varikoziteta, odnosno vidljivih izvijuganih, proširenih vena. One osim estetskih problema dovode i do osjećaja težine u nogama, grčeva noću, bolova, otoka nogu koji se javljaju tijekom dana dok noću splasnu, zatim promjena na koži u vidu crvenila te ljuskanja koje je praćeno subjektivnim osjećajem svrbeža.

Kako liječiti vene na nogama?

Liječenje ovisi o tome kakve tegobe osoba ima. Ako su prisutne upalne promjene na koži koriste se lokalne kortikosteroidne i neutralne kreme. Ponekad je potrebna i antibiotska terapija kako bi se upalne promjene brže smirile. Subjektivne tegobe u smislu osjećaja težine te umora i grčeva u nogama uspješno rješavaju flavonoidi koji su biljnog podrijetla, a imaju dokazan protuupalni učinak osobito na zaliscima. Redovitim uzimanjem flavonoida kroz nekoliko tjedana se tegobe smiruju, a njihov potencijal sastoji se i u preveniranju razvoja napredovanja kronične venske bolesti.

Osobama koje imaju probleme s proširenim venama preporučujemo i lokalnu primjenu heparinskih gelova koji pružaju osjećaj ugode i hlađenja na koži.

Osim ispucalih kapilara, vene je također moguće liječiti sklerozacijom pod vizualnom kontrolom ili kontrolom ultrazvuka, a kod težih slučajeva ponekad je potrebno i kirurško liječenje.

Što su „upaljene vene“ i kako ih liječiti?

Kod ljudi koji imaju jako izražene vene, jedna od komplikacija može biti površinski tromboflebitis. Radi se o upali stijenke vene koju uzrokuje ugrušak. Iznad takvog mjesta, na površini kože vidi se crvenilo, a koža je topla i bolna na dodir. Često u kliničkoj praksi vidimo da se u takvim slučajevima propisuje antibiotik. Međutim antibiotska terapija u ovom slučaju ne može pomoći jer uzrok upale ne predstavljaju bakterije već sporiji tok krvi, zgrušavanje i lijepljenje ugruška za stijenku krvne žile koja se potom i upali.

U liječenju se preporučuje korištenje lokalnih heparinskih pripravaka, primjena obloga od mlake vode, acetilsalicilna kiselina i ne-steroidni antireumatici koji djeluju protuupalno. Uz sve navedeno, obavezno je nošenje elastičnih kompresivnih zavoja ili čarapa tijekom dana. Dakle, mirovanje se ne preporučuje, već je potrebna normalna aktivnost uz kompresivnu terapiju.

U slučaju da se upala i ugrušak jave na venama gornjeg dijela natkoljenice, tada se takve promjene liječe kao duboka venska tromboza jer postoji i velika vjerojatnost za nastanak iste. Naime, ugrušak se u tom slučaju može odvojiti i ući u dublje vene te dovesti do duboke venske tromboze.

Kako spriječiti nastanak vena na nogama?

Nema nažalost lijeka koji se može primijeniti da osoba ne bi imala proširene vene ako postoji genetska predispozicija za takav slučaj uz ostale prije navedene čimbenike kao što su debljina, pušenje ili npr. slaba tjelesna aktivnost. Ono na što možemo utjecati je primjena hormonalne terapije kod žena, bilo u obliku kontracepcije ili hormonalnog nadomjesnog liječenja. Uvijek je važno upozoriti ginekologa ako osoba ima problema s proširenim venama ili je član obitelji imao trombozu jer postoji velika vjerojatnost da dođe do pogoršanja na nogama uslijed uzimanja kontracepcije ili hormonalnog nadomjesnog liječenja u vidu pucanja kapilara, nastanka ugruška te razvoja upale površnih vena kao i duboke venske tromboze.

Ovim tekstom je ukratko pokazana kompleksnost ovog područja dermatologije i koliko je potrebno znanja, vještina i kliničkog iskustva kako bi se liječenje uspješno provodilo. Također, ne smijemo zanemariti i druge bolesti, odnosno probleme drugih organskih sustava koji mogu dovesti do upalnih promjena na koži nogu kao posljedice jakog otoka te nakupljanja tekućine. Stoga, važno je sagledati i provjeriti organe poput bubrega, srca i jetre te liječiti druge kronične bolesti koje mogu dovesti do oštećenja krvožilnog sustava.